____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

środa, 12 sierpnia 2015

Vespizzatevi!

Powojenna historia na dwóch kołach


Vespa to niekwestionowany symbol Włoch. Kultowy motorek, który znajduje się na pocztówkach i zdjęciach z Italii. Jego historia to jednak coś więcej niż tylko charakterystyczny, rozpoznawalny na całym świecie wygląd talii osy. Za produkowanym przez Piaggio skuterem kryje się cała historia powojennych Włoch. Kryją się za nim marzenia mało i wielkomiejskich rodzin o własnym środku transportu, kryją się rodzinne wakacje, kryją się sny nastolatków i romantyczne wieczory we dwoje. Obok Fiata 500, Vespa to niekwestionowany król szos, który odegrał ważną rolę w motoryzacyjnej historii włoskiego buta.

źródło: www.motociclismo.it
Reklamy Vespy to od zawsze małe dzieła sztuki, a ich autorzy chętnie sięgają po gry słowne i włoską symbolikę.
L'Italia s'è Vespa już od prawie 70 lat.

Początków Vespy należy szukać w pierwszych latach po zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwowzorem dzisiejszego skutera Piaggio był Paperino („Kaczor Donald”) zaprojektowany jeszcze w ostatnich latach światowego konfliktu. Projekt ten jednak był nieudany, nie spełniał oczekiwań Enrica Piaggio, właściciela firmy, i szybko został odrzucony. Dopiero w 1946 zadanie stworzenia nowego środka transportu dla Włochów, którzy musieli stawić czoła trudnej sytuacji powojennej, zostało powierzone Corradino D’Ascanio – inżynierowi, który dotychczas zajmował się samolotami. Jego innowatorskie spojrzenie (warto zauważyć, że nienawidził on wszelkich pojazdów, które poruszały się na dwóch kołach) zaowocowało zupełnie nowym i niespotykanym dotychczas pojazdem.

źródło: www.elogioallavespa.it
Skuter Piaggio był reklamowany jako idealne rozwiązanie tak w pracy, jak i w czasie wolnym.

Enrico Piaggio oniemiał na widok nowego projektu. Do skutera szybko przylgnęła nazwa Vespa. Nie wiadomo jednak do końca skąd się ona wzięła. Większość źródeł podaje, że właściciel firmy widząc skuter autorstwa D’Ascanio wykrzyknął „Sembra una vespa!” („Wydaje się być osą!”), co miało się odnosić do charakterystycznego wyglądu przypominającego talię owada. Według innej teorii nazwa wzięła początek od charakterystycznego odgłosu silnika, który miałby przypominać brzęczenie osy. Najbardziej przyziemna etymologia nazwy to po prostu skrót od Veicoli Economici Società per Azioni.

źródło: www.sesterziscooterclub.files.wordpress_com
Marzenia nastolatków na przestrzeni lat nie uległy zmianie...
Dla użytkowników nazwa, ani jej pochodzenie nie miały większego znaczenia. Ważniejsze okazały się zmiany, do jakich doprowadziło wypuszczenie na rynek tego zupełnie nowego środka transportu. Tak na poziomie ekonomicznym, jak i kulturowym dokonały się nieodwracalne zmiany, które w krótkim czasie pozwoliły na odbudowę powojennych Włoch. Vespa stała się symbolem nowej Italii. Nie wspominając już o tym, że projekt D’Ascanio wyznaczył nowe trendy w motoryzacji. Dzięki zastosowaniu niespotykanych dotąd rozwiązań technologicznych Vespa nie miała sobie równych, a konkurenci mogli jedynie kopiować pomysły wprowadzone przez inżyniera aeronautyki. Tak oto zaczęła się historia, która trwa do dziś…







Nowe modele nieustannie nawiązują do pierwowzoru...

3 komentarze:

  1. Nie wiedziałem, że "Vespa" znaczy "Osa", do tej pory myślałem, że to my wymyśliliśmy skuter "Osa" https://pl.wikipedia.org/wiki/WFM_Osa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedynie kolejny przykład na to, że Vespa stała się wzorem dla następców ;). Pomijając nazwę, wystarczy spojrzeć na dzisiejsze skutery, które wciąż kopiują projekt D'Ascanio.

      Usuń
  2. tak, tak
    widziałem, że włoski skuter był pierwowzorem, ale nie wiedziałem, że zerżnęliśmy nawet nazwę

    OdpowiedzUsuń