Powojenna
historia na dwóch kołach
Vespa to niekwestionowany symbol Włoch. Kultowy motorek,
który znajduje się na pocztówkach i zdjęciach z Italii. Jego historia to jednak
coś więcej niż tylko charakterystyczny, rozpoznawalny na całym świecie wygląd
talii osy. Za produkowanym przez Piaggio skuterem kryje się cała historia
powojennych Włoch. Kryją się za nim marzenia mało i wielkomiejskich rodzin o
własnym środku transportu, kryją się rodzinne wakacje, kryją się sny
nastolatków i romantyczne wieczory we dwoje. Obok Fiata 500, Vespa to
niekwestionowany król szos, który odegrał ważną rolę w motoryzacyjnej historii
włoskiego buta.
źródło: www.motociclismo.it Reklamy Vespy to od zawsze małe dzieła sztuki, a ich autorzy chętnie sięgają po gry słowne i włoską symbolikę. |
L'Italia s'è Vespa już od prawie 70 lat. |
Początków Vespy należy szukać w pierwszych latach po
zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwowzorem dzisiejszego skutera Piaggio był
Paperino („Kaczor Donald”) zaprojektowany jeszcze w ostatnich latach światowego
konfliktu. Projekt ten jednak był nieudany, nie spełniał oczekiwań Enrica
Piaggio, właściciela firmy, i szybko został odrzucony. Dopiero w 1946 zadanie
stworzenia nowego środka transportu dla Włochów, którzy musieli stawić czoła
trudnej sytuacji powojennej, zostało powierzone Corradino D’Ascanio –
inżynierowi, który dotychczas zajmował się samolotami. Jego innowatorskie
spojrzenie (warto zauważyć, że nienawidził on wszelkich pojazdów, które
poruszały się na dwóch kołach) zaowocowało zupełnie nowym i niespotykanym
dotychczas pojazdem.
źródło: www.elogioallavespa.it Skuter Piaggio był reklamowany jako idealne rozwiązanie tak w pracy, jak i w czasie wolnym. |
Enrico Piaggio oniemiał na widok nowego projektu. Do
skutera szybko przylgnęła nazwa Vespa. Nie wiadomo jednak do końca skąd się ona
wzięła. Większość źródeł podaje, że właściciel firmy widząc skuter autorstwa
D’Ascanio wykrzyknął „Sembra una vespa!” („Wydaje się być osą!”), co miało się
odnosić do charakterystycznego wyglądu przypominającego talię owada. Według
innej teorii nazwa wzięła początek od charakterystycznego odgłosu silnika, który
miałby przypominać brzęczenie osy. Najbardziej przyziemna etymologia nazwy to
po prostu skrót od Veicoli Economici Società per Azioni.
źródło: www.sesterziscooterclub.files.wordpress_com Marzenia nastolatków na przestrzeni lat nie uległy zmianie... |
Dla użytkowników nazwa, ani jej pochodzenie nie miały
większego znaczenia. Ważniejsze okazały się zmiany, do jakich doprowadziło
wypuszczenie na rynek tego zupełnie nowego środka transportu. Tak na poziomie
ekonomicznym, jak i kulturowym dokonały się nieodwracalne zmiany, które w
krótkim czasie pozwoliły na odbudowę powojennych Włoch. Vespa stała się
symbolem nowej Italii. Nie wspominając już o tym, że projekt D’Ascanio
wyznaczył nowe trendy w motoryzacji. Dzięki zastosowaniu niespotykanych dotąd
rozwiązań technologicznych Vespa nie miała sobie równych, a konkurenci mogli
jedynie kopiować pomysły wprowadzone przez inżyniera aeronautyki. Tak oto
zaczęła się historia, która trwa do dziś…
Nowe modele nieustannie nawiązują do pierwowzoru... |
Nie wiedziałem, że "Vespa" znaczy "Osa", do tej pory myślałem, że to my wymyśliliśmy skuter "Osa" https://pl.wikipedia.org/wiki/WFM_Osa
OdpowiedzUsuńJedynie kolejny przykład na to, że Vespa stała się wzorem dla następców ;). Pomijając nazwę, wystarczy spojrzeć na dzisiejsze skutery, które wciąż kopiują projekt D'Ascanio.
Usuńtak, tak
OdpowiedzUsuńwidziałem, że włoski skuter był pierwowzorem, ale nie wiedziałem, że zerżnęliśmy nawet nazwę