____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

czwartek, 5 czerwca 2014

Tangentopoli a Venezia

Afera łapówkarska w Wenecji
 
źródło: wikipedia.org
            Wczorajszego ranka włoska prasa pisała jedynie o Scandalo Mose i aresztowaniach, których dokonano w związku z tą sprawą w Veneto. Zamieszani są politycy, przedsiębiorcy, urzędnicy, a nawet emerytowany generał policji skarbowej. Dziennikarze już okrzyknęli tę aferę mianem Weneckiego Tangentopoli, ale zacznijmy od początku.
         Czym jest Mose (Modulo Sperimentale Elettromeccanico)? W skrócie: jest to system zapór mający chronić Wenecję i lagunę przed podnoszeniem się poziomu wody w Adriatyku. Składa się z szeregu ruchomych blokad będących w stanie na jakiś czas izolować miasto od wód morskich. Budowa tego systemu została powierzona spółce Consorzio Venezia Nuova przez Ministerstwo Infrastruktury i Transportu (a dokładniej przez wydział zajmujący się gospodarką wodną w Veneto).
            Do rzeczy, od wczoraj we włoskich mediach pojawiają się kolejne artykuły zawierające nowości na temat afery korupcyjnej w północno-wschodnim regionie Italii. Prokuratura wydała nakazy aresztowania dla 25 osób, a dla kolejnych 10 zarządzono areszt domowy, co więcej prowadzone jest dochodzenie dotyczące 300 innych podejrzanych. Wśród oskarżonych pojawiają się burmistrz miasta (Giorgio Orsoni, Partito Democratico) oraz radny ds. infrastruktury w regionie – Renato Chisso (Forza Italia). Dochodzenie prowadzone od trzech lat ukazało system powiązań, który utworzył się między politykami, a ludźmi biznesu. Orsoniemu zarzuca się przyjęcie przelewu na 100 tysięcy euro oraz kolejnych 400 tysięcy w gotówce podczas kampanii wyborczej w 2010 roku. Inny polityk, Giancarlo Galan, (wtedy prezydent Regionu Veneto, Forza Italia) oskarżony jest o przyjęcie kwoty w wysokości 200 tysięcy euro od Piergiorgio Baity (przedstawiciel Mantovani – firma biorąca udział w budowie Mose). Ten sam przedstawiciel FI oskarżony jest również o otrzymanie kolejnych blisko trzech milionów euro w latach 2004-2008 (między innymi za wyrażenie przychylnej opinii o systemie zapór).

GIORGIO ORSONI, źródło: corriere.it

Aresztowany został także Giovanni Mazzacurati, wysoko postawiony przedsiębiorca, reprezentujący Consorzio Venezia Nuova (przypomnę: spółka, której powierzona została budowa Mose). Na 711 stronach rozporządzenia wydanego przez GIP (Giudice per le Indagini Preliminari – podmiot zajmujący się dochodzeniem wstępnym podczas postępowania karnego) pojawiają się nazwiska doradcy regionalnego Giampiero Marchese (PD), przedsiębiorców Franco Marbiolo oraz Roberto Meneguzzo, a nawet nazwisko przedstawiciela wymiaru sprawiedliwości – Vittorio Giuseppone. Jest tam także kolejna przedstawicielka partii Berlusconiego – była euro deputowana Amalia Sartori.

GIANCARLO GALAN, źródło: repubblica.it

Sprawa uderzyła mnie tym bardziej, że jeszcze kilka dni temu czytałem o tym, że Mose nie uchroni Wenecji i jest systemem nieskutecznym. Cóż… możliwe, że jedną z przyczyn są opisane powyżej zależności. Inną sprawą jest fakt, że w skandal zamieszane są jedynie nazwiska z Partito Democratico oraz Forza Italia. Takie informacje to woda na młyn Beppe Grillo i, w rzeczy samej, politycy z Ruchu 5 Gwiazd ruszyli do ataku. Profile na FB oraz na Twitterze należące do grillini zapełniły się pytaniami retorycznymi i oskarżeniami. Luigi Di Maio pisze „co jeszcze muszą zrobić te partie, by nie zasługiwać na głosy mieszkańców Włoch?”, Alessandro Di Battista natomiast wyraża jedynie gorzką konstatację „wykorzystują to, co pozostaje z naszego kraju i jedynymi, którzy walczą z korupcją jesteśmy my”. Niektórzy parlamentarzyści idą o krok dalej i tak czytamy: „Mose to jedynie wierzchołek góry lodowej”.

Italio, dokąd zmierzasz? Jak Włochy mogą wyjść z kryzysu, skoro politycy ciągle myślą jedynie o napychaniu sobie kieszeni? Tangentopoli na miarę nowych czasów pokazało, że nie tylko mafia potrafi dobrze dogadywać się z politykami. W tym wszystkim, spokojny jak zawsze Minister Infrastruktury, Maurizio Lupi, informuje: „Mose jest zrealizowane w 85%,  budowa musi być ukończona w sytuacji całkowitej przejrzystości finansowej bez wzrostu kosztów, w wyznaczonym czasie”. Oczywiście.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz