____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

środa, 3 września 2014

Titanic all’italiana

Katastrofa statku Costa Concordia

źródło: wikipedia.org

            13 stycznia 2012 roku świat usłyszał o ogromnej tragedii u wybrzeży wyspy Giglio. Tego dnia bowiem na mieliźnie osiadł największy (w chwili wodowania) statek pasażerski pływający pod europejską flagą. Costa Concordia pierwszy raz wypłynęła na wody Morza Śródziemnego 30 czerwca 2006 roku. Jednostka ta jest pierwszym statkiem spośród sześciu nazywanych typem Concordia. Koszty budowy wyniosły 467 milionów euro, na pokładzie, między innymi, znajdowało się spa o powierzchni ponad 2000m2, cztery baseny, trzynaście barów i wiele innych luksusowych pomieszczeń świadczących najróżniejsze usługi dla pasażerów.
             W pierwszej połowie stycznia 2012 roku Costa Concordia zakończyła swój żywot na skutek tragedii, która miała miejsce przede wszystkim z powodu błędów dokonanych przez kapitana – Francesco Schettino. O godzinie 21:45 13 stycznia statek zahaczył o mieliznę. Według zeznań kapitana nie była ona zaznaczona na mapach, w późniejszym czasie okazało się, że Schettino chciał przepłynąć przez wąski przesmyk z pełną świadomością niebezpieczeństwa. W skutek uderzenia o podwodne skały do siłowni wtargnęła woda, jednostka utraciła zdolność manewrowania i po około 1km dryfowania przechyliła się na prawą burtę.

źródło: wikipedia.org

            Mało tego, kapitan nie tylko spowodował tragedię jednostki, którą dowodził, ale gdy to nastąpiło uciekł z pokładu jako jeden z pierwszych. Do mediów trafiły nagrania rozmów między strażą nabrzeżną, a Schettino. Słychać w nich jak szef służb ratunkowych krzyczy do kapitana, by ten „zachowywał się jak mężczyzna i wrócił ratować ludzi, których naraził na śmierć”. Nic nie wskórał. Kapitan Francesco Schettino po prostu stchórzył, a w katastrofie spowodowanej jego lekkomyślną decyzją zginęły w sumie 32 osoby, kolejne 64 pasażerów zostało rannych.
            O Costa Concordia w ostatnim czasie znów zrobił się głośno, a to za sprawą operacji postawienia jednostki do pionu i odprowadzenia jej do portu w Genui, gdzie zostanie przebudowana. Przygotowania do ustawienia statku w pozycji pionowej trwały ponad rok, potrzebna była budowa sztucznego podłoża, która pochłonęła około 16 000 ton cementu. Za pomocą 56 lin statek stanął znów w pionie. Kolejnym krokiem było przygotowanie jednostki do odholowania jej do portu w Genui. Moment ten nastąpił 27 lipca 2014 roku, operacja rozpoczęła się około godziny 6.00. W towarzystwie kilkunastu holowników Costa Concordia zakończyła swój ostatni rejs. Całość kosztów operacji postawienia Concordii do pionu oraz odholowania wyniosła więcej niż jej budowa, bo aż 600 milionów euro.

źródło: wikipedia.org


            Kapitan statku oraz inne osoby dowodzące zostały oskarżone o nieumyślne spowodowanie śmierci oraz opuszczenie jednostki zanim zrobili to wszyscy pasażerowie. Prawda jest taka, że gdyby nie reszta załogi, która zachowała zimną krew i pokierowała akcją ewakuacyjną, ofiar byłoby o wiele więcej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz